Årsager til at tage D-vitamin om sommeren

Følger du det gamle husråd om at tage levertran i alle måneder med "r" i navnet? Vi har altid fået at vide, at det er vigtigt at få nok D-vitamin i løbet af vinteren.

Om sommeren derimod, har vi lært, at vi ikke behøver at tage et kosttilskud, fordi vi er mere ude i solen.
Men sommeren kan være lunefuld i de skandinaviske lande, for at sige det pænt. Hvad nu, når solen hele tiden er gemt bag en sky, og regnen øser ned? Så bliver du inde og tager godt med tøj på, når du går ud.
Og når solen endelig titter frem, skynder du dig at komme solcreme på for at beskytte huden mod solens skadelige stråler, og kommer på den måde til at forhindre dannelsen af det vigtige D-vitamin.
Derfor kan det være en god ide også at tage et D-vitamintilskud om sommeren. Hele året rundt, ganske enkelt.

Her er, hvad D-vitamin gør for dig:
D-vitamin bidrager til at vedligeholde normale tænder og normale knogler.
D-vitamin hjælper også til at sikre, immunsystemmets normale funktion.

D-vitaminmangel er ikke nær så udbredt længere sydpå som i Danmark. Det skyldes formentlig, at der er flere solskinstimer på de sydligere breddegrader. Personer med mørk hud kan opleve, at de har behov for ekstra D-vitamin, når de flytter nordpå til lande med mindre sol.
Ældre mennesker skal være ekstra opmærksomme og sørge for at få tilstrækkeligt med D-vitamin for at bevare stærke knogler-

Hvordan får man nok D-vitamin:
Der er ikke mange fødevarer, der indeholder store mængder D-vitamin. Fede fisketyper som laks, ørred, sild og makrel er nogle af de fødevarer, du kan spise for at få D-vitamin.
Der er også mindre mængder D-vitamin i nogle mejeriprodukter og æg.
Hvis du spiser 200 g fed fisk hver dag, får du næsten din daglige dosis af D-vitamin. Men for de fleste mennesker vil selv en sund og varieret kost ikke give nok D-vitamin.

Derfor tager mange mennesker en skefuld fiskeolie – hver dag, året rundt.