Hjælp, jeg skal være mormor!

Du skal både passe karrieren, Facebook vennerne, rejse rundt i verden og være verdens sejeste mormor. Har du brug for et par gode råd?

Mormor – mig? Det er altid en stor dag, når man får at vide, at næste generation i familien er på vej. Men måske har du samtidig svært ved at se dig selv som den ældre dame, der er glad for at strikke og bage og foretrækker stilfærdige aktiviteter. Vi har en god nyhed til dig – det behøver du heller ikke. Den moderne mormor er i bedre form end nogensinde før, og vi har nogle gode tips til, hvordan du får din mentale alder til at passe med det ydre.

Et sundt immunforsvar

De seneste år er vi blevet opmærksomme på, hvor vigtig D-vitamin er i hensyn til at bidrage til immunforsvaret normale funktion. De vigtigste kilder til D-vitamin er fede fisketyper og sollys. Nogle spiser ikke nok fisk, og vi har begrænsede mængder sollys her i landet, og derfor vælger mange at tage et tilskud af D-vitamin.

Smuk hud

Det første råd for at bevare en smuk hud er at bruge solcreme året rundt. Om vinteren er det normalt nok at bruge en dagcreme med solfaktor, men hvis du opholder dig længe i solen, skal du supplere med solcreme. Husk, at omkring 90% af hudens ældningstegn skyldes solens UV-stråler!
Det andet råd er en sund kost. Du kan pleje din hud indefra ved at give din krop rigeligt med næringsstoffer. Et af de næringsstoffer er A-vitamin, som bidrager til at vedligeholde en normal og sund hud. Det findes i leverpostej, fed fisk, æg, margarine, mejeriprodukter, frugt og grøntsager.

Stærke led

Knæ og hofter bliver udsat for ekstra belastning, når du skal hoppe i trampolin og løbe efter en barnecykel. Det bedste du kan gøre for at få stærke led, er at styrke musklerne omkring leddene med regelmæssig styrketræning. Husk også at få nok D-vitamin. Det bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion.

Et godt syn

Det øjeblik, du erkender, at du har brug for læsebriller, er, som da du fandt de første grå hår. Vidste du, at din kost også har betydning for dit syn? Fedtsyren DHA og A-vitamin bidrager til at bevare et normalt syn **. Begge finder du i fed fisk og i levertran.

Hjerne

Måske er det lige nu, at du topper intellektuelt med masser af visdom og god tid til at udforske nye emner. Og sådan skulle det gerne blive ved med at være. Forskning viser, at både fysisk og mental træning kan have en effekt på at holde din hjerne i topform. Gode øvelser for hjernen er at lære nye ting eller færdigheder, f.eks. et nyt sprog eller dans. Din kost har også betydning for hjernens funktion. Fedtsyren DHA findes i fisk og bidrager til at bevare en normal hjernefunktion **.

Sunde knogler

Vidste du, at D-vitamin er vigtigt for at holde knoglerne sunde? Kroppen skal nemlig bruge D-vitamin for at udnytte kalken i den mad, du spiser.

** Gavnlig effekt opnået ved dagligt indtag på 250 mg DHA