Hjernetræning: Hvad er det egentlig?

Der findes mange måder at træne hjernen på, men hvad er hjernetræning egentligt, og hvad er det godt for? I denne artikel får du svar på det du leder efter, og måske bliver du motiveret til at prøve det selv.

Hvad er hjernetræning?

Hjernetræning er noget som alle bør gøre for at vedligeholde og forbedre hjernens funktioner. Ligesom ved normal/daglig træning, er dette noget som kan opretholdes – men det behøver ikke at være kedeligt, da der findes utallige øvelser, spil og opgaver man kan vælge imellem.

Hjernen er spektakulær og den er utrolig god til at tilpasse sig de udfordringer vi giver den, og jo mere stimuli vi giver den, jo bedre bliver den til at tænke og løse de situationer vi mennesker kommer ud for/oplever.

Derfor bør du træne hjernen

Det findes mange gode grunde til at man bør træne hjernen, her er et par stykker til hvorfor hjernetræning er godt for dig.

  1. Først og fremmest så øger hjernetræning den mentale kapacitet. Hvis du træner rigtigt, vil bindevævet i musklerne blive forstærket, og det er med til at gøre musklerne stærkere. Det samme sker i hjernen når du træner den rigtigt. Du forbedrer nemlig bindevævet mellem nerverne i din hjerne for at hjælpe dem med at fungere bedre og hurtigere.Dette fænomen, kaldes neuroplasticitet, det er hjernens unikke måde at vokse og udvide sin kapacitet på. Når du udfordrer din hjerne med udfordrende/bestemte øvelser, kan du forbedre, og vedligeholde, neuroplasticiten.
  2. Den anden fordel med hjernetræning er, at det kan forbedre hukommelsen. At udfordre din hjerne til at lære nye ting, tvinger hjernen til arbejde hårdere, samtidig med at den øger hukommelseskapaciteten.

I 2006 blev der udført et studie blandt Londons taxichauffører, blandt denne gruppe mennesker fandt man ud af at de havde en større hippocampus, end byens buschauffører. Hippocampus, et område i hjernen der har ansvaret for at lagre nye erfaringer. Teorien var at taxichaufførerne udfordres kontinuerlig til at navigere rundt i tusindvis af gader og landemærker, mens buschauffører følger en givet rute. Som et resultat vokser hippocampus og hukommelsen hos taxichaufførerne, og de får en større reaktion på den konstante stimulering.

Sådan træner du hjernen

Som med det store udvalg af træningsmetoder inden for styrke, fitness og konditions træning, har du også mulighed for at træne din hjerne, for at forbedre den kognitive funktion. Nøglen er ikke kun at finde ud af hvad der virker, men også hvad der virker bedst for dig.

Bestem, hvordan du prioriterer. Vil du fokusere på korttidshukommelse, lære nye færdigheder, forbedre dit fokus eller forbedre dine beslutningsfærdigheder? Husk at dine prioriteter kan ændre sig i takt med at du bliver ældre, hvilket kan medføre at du ændre dine mønstre og holdninger over tid.

Overvej mulighederne. I dag er der mange muligheder for at træne din hjerne på mange måder, specielt med den nye teknologi. Alt fra tekniske computerspil, til helt nye apps, du kan have med i lommen på telefonen. Derudover kan du stadig læse en god bog, løse Sudoku eller spille et sjovt brætspil med familien.

Bare gør det! Hvis du træner din hjerne uregelmæssigt, opnår du ingen effekt. En minimumsgrænse på 15 timer per målrettet hjernetræning, som udføres over 8 uger eller mindre, er nødvendig for at opnå effekt og forbedring af hjernen.