Hvorfor er Omega-3 sundt for dig, når du ammer?

Modermælk indeholder næringsstoffer, der er vigtige for dit barns sundhed, men det ved du sikkert allerede. Men vidste du, at et tilskud af Omega-3 kan have en positiv indvirkning på udviklingen af barnets hjerne og syn?

Som nybagte forældre kan tanken om det ansvar, man har for et lille nyt levende væsen, være overvældende. Det er helt normalt at være bekymret for at gøre noget forkert.
Hvorfor græder barnet så meget? Hvordan får jeg mit barn til at sove? Udvikler barnet sig, som det skal? Husk at det som regel går fint, og barnet udvikler sig sundt og raskt.

Og heldigvis behøver de fleste ikke bekymre sig om, hvad barnet skal have at spise. Naturen har allerede forsynet dig med den allerbedste ernæring til dit nyfødte barn – modermælken. Derfor er det vigtigt at sørge for, at du selv får det at spise, som du har behov for, når du ammer.

Ifølge den danske sundhedsstyrelse er næringsindholdet i modermælk afhængigt af, hvad moderen spiser og hvad barnet har brug for.
Din kost skal være varieret og rigtigt sammensat, så du får tilstrækkeligt med energi til mælkeproduktionen, og den skal indeholde tilstrækkeligt med næringsstoffer til både dig og barnet, mens du ammer.

Omega 3 når du ammer

Et af de næringsstoffer, du kan være opmærksom på, når du ammer, er Omega-3 med fedtsyren DHA. Moderens indtag af DHA bidrager til normal udvikling af øjne og hjerne hos spædbørn der ammes*. Hjernen og øjnene gennemgår en utrolig udvikling i barnets første leveår, og det er vigtigt, at dit barn får tilstrækkeligt med DHA-fedtsyren. Tænk på alle de ting, som din lille guldklump skal lære og kommer til at opleve for første gang i sit liv.
Den vigtigste kilde til D-vitamin fra kosten er fede fisketyper.
Møller’s levertran er lavet af torskelever og indeholder også Omega-3 fedtsyren DHA.

Det er et sandt mirakel at blive forældre, men samtidig får man helt nye bekymringer. Husk, at 99% af alt det, du bekymrer dig om, aldrig sker, og at det allervigtigste er at bruge din sunde fornuft og give dit barn masser af kærlighed.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

*) Den gavnlige effekt opnås ved et ved et dagligt indtag p 200 mg DHA ud over det anbefalede daglige indtag af omega-3 fedtsyrer for voksne, dvs. 250 mg DHA og EPA