Hjernetræningsopgaver du kan lave hver dag

Husk at udfordre din hjerne hver dag - Her på siden har vi samlet en række forslag til hjernetræningsopgaver

Hjernetræning og hjernetræningsopgaver kan hjælpe dig med alt fra hukommelse til koncentration, og de opgaver, du finder i denne artikel, hjælper dig med at forbedre og vedligeholde hjernefunktioner. Der er mange små ting, du måske ikke tænker på og er nemme at udføre hver dag. Lav et puslespil og eller test dig selv i en app, bare find noget du synes er interessant og så udforsk det og udfordre dig selv!

  1. Træn hukommelsen – Lav en liste, så som en indkøbsliste, ting at gøre eller en huskeliste. En time senere – se hvor mange ting fra listen du husker. Gør ting på listen så udfordrende som muligt for at stimulere hjernen bedst muligt.
  2. Spil musik – Lær at spille et instrument eller meld dig ind i et kor. At lære noget nyt og komplekst over en længere periode kan være ideel til et aldrende sind.
  3. Hovedregning – Beregn regnestykker uden blyant, papir eller lommeregner. Du kan gøre det endnu sværere, og fysisk, ved at gå en tur på samme tid.
  4. Tag et madlavningskursus – Lær, at lave nye opskrifter. Når du laver mad, bruger du flere forskellige sanser, såsom lugt, berøring, syn og smag. Alle disse sanser involverer forskellige dele af hjernen.
  5. Lær et nyt sprog – Når du lærer et nyt sprog, så udfordres hjernen ved at lytte, lagre, forstå og gengive sproget og dermed stimuleres hjernen.
  6. Lav indre billeder på ord – Visualiser stavningen af ​​ord i dit hoved. Prøv derefter at tænke på andre ord, der starter eller slutter på de samme to bogstaver.
  7. Tegn et kort fra hukommelsen – Efter at have returneret fra et nyt sted, du har besøgt, prøv at tegne et kort over området. Gentag denne øvelse hver gang du besøger et nyt sted.
  8. Udfordre smagsløgene – Når du spiser, prøv at identificere de forskellige ingredienser i dit måltid, herunder urter og krydderier.
  9. Forbedre din koordinerings færdigheder – Start en ny hobby, der involverer din finmotorik, såsom strikning, tegne, eller at male.
  10. Lær en ny sport – Prøv en atletisk træningsform, der bruger både krop og sind, som yoga, golf eller tennis.
  11. Børst tænderne med den modsatte hånd – Hvis du er højrehåndet, skal du bruge din venstre hånd og omvendt. Du kan udfordre dig selv endnu mere ved at bruge den omvendte hånd til at åbne tandpastaen og komme tandpastaen på tandbørsten. Du kan også bruge den omvendte hånd til at gøre andre ting, som f.eks. at føre computermusen eller til at skrive.
  12. Nye morgenrutiner – lav om på dine morgenrutiner. Klæd dig på før morgenmaden, gå en tur med hunden eller se nyhederne på en anden tv-kanal end du normal plejer.
  13. Nyt perspektiv – Kig på kendte genstande på hovedet, vend billeder af folk du kender eller dreje uret. Læs en bog eller avis på hovedet. Læs siden fra bunden opad. Se hvor meget du har brug for, for at forstå sætningsstrukturen.
  14. Flytning – De fleste familier har fast plads omkring spisebordet, og måske har du et “fast” rum på kontoret? Ved at skifte steder hver dag ændres alt, visionen du har i rummet, hvem du socialiserer med, relationer, selv hvordan man strækker sig til salt og peber.
  15. Nye oplevelser i købmanden – se over hylderne fra top til bund, og hvis du ser et produkt, du ikke har set før – hent varen, læs ingredienserne og tænk på dem. Du behøver ikke købe noget, men dine rutiner bliver brudt og du oplever noget nyt.
  16. Læs for børnene – Lad dem høre nye lyde, ord og se nye farver. Hjælp børnene til at bruge de forskellige dele af hjernen. Forestil dig, hvor mange gange et barn skal høre ordene “mor” og “far”, før de lærer at tale dem højt. Læsning til børnene stimulerer og forstærker forståelsen af ​​alt omkring dem.
  17. Lav mad med hele familien – Kokkerer med børnene ved at følge en opskrift. Dette giver børnene mulighed for at læse, forstå og følge instruktioner.
  18. Numre og bogstaver – Giv hvert bogstav i alfabetet et tal fra 1-29. Opret ord, hvor bogstaverne til sammen giver en sum, for eksempel 40, 45 eller 50.
  19. Hukommelsen – Prøv at huske navnet på lærere og elever i din klasse i skolen, se om du kan huske detaljer som hvad de havde på sig, eller hvilken slags person de var. Næste gang kan du tænke på en gammel arbejdsplads eller en gade, du plejede at bo på – du vil blive forbløffet over, hvor meget du husker.